De-a lungul timpului, au existat numeroase încercări de a îmbunătăți performanțele școlare ale elevilor, prin intermediul unor măsuri care s-au dovedit mai mult sau mai puțin inspirate. Însă o încercare recentă desfășurată în Marea Britanie pare să confirme o soluție destul de eficientă – predarea filosofiei!

Un studiu publicat în 2015 demonstrează că elevii de 9-10 ani care au participat la o serie de lecții orientate către filosofie au prezentat îmbunătățiri semnificative ale performanțelor școlare față de colegii lor dintr-un grup de control. Studiul a implicat peste 3000 de copii din 48 de școli din toată Anglia.

Copiii care au participat la cursuri de filosofie și-au îmbunătățit abilitățile matematice și de lectură, având aproximativ două luni de progrese suplimentare în comparație cu elevii care nu au participat la acest curs. Scopul real al orelor de filosofie a fost de a le îmbunătăți elevilor încrederea de a pune întrebări și de a construi argumente, dar beneficiile școlare suplimentare au fost de necontestat.

Cursurile de filosofie îmbunătățesc abilitățile matematice și de lectură

Ce au inclus aceste cursuri de filosofie? Elevii au aflat, de fapt, despre concepte cum ar fi cunoaștere, adevăr, dreptate, corectitudine, contemplând la întrebări de genul „Este bine să privăm pe cineva de libertatea sa?“ De asemenea, copiii au avut un interval de timp special alocat pentru reflecție în tăcere. Este demn de remarcat faptul că anumite îmbunătățiri școlare au fost remarcate în rândul elevilor care provin din medii defavorizate. Abilitățile de citire ale celor care au participat la cursuri s-au îmbunătățit cu 4 luni, iar abilitățile matematice cu 3 luni.

„Feedbackul de la profesori pe parcursul întregului proces sugerează că aceste cursuri de filosofie creează oportunitatea de implicare pentru elevi și posibilitatea dezvoltării culturii școlare și a gândirii în ansamblu, dar și a capacităților de vorbire și ascultare prin folosirea argumentelor logice. Ei au constatat un impact benefic chiar mai larg, cum ar fi la nivelul încrederii, răbdării și a stimei de sine“, susțin cercetătorii Stephen Gorard, Nadia Siddiqui și Beng Huat See de la Universitatea Durham în studiul lor.

Programul „Philosophy for Children“ – pregătirea pentru viața de adult

Interesant este faptul că în anul 1970, profesorul Matthew Lipman din New Jersey a înființat în SUA Institute  for  the  Advancement  of  Philosophy  for  Children și programul „Philosophy for Children“. Lipman și colegii săi au realizat un mic studiu inițial în legătură cu programul lor în anul 1980, folosind 40 de elevi de la 2 școli din districtul Montclair – New Jersey. Elevii au fost împărțiți în două grupuri: grupul de intervenție a participat la programul „Philosophy for Children“ de două ori pe săptămână, iar grupului de control i-a fost predate studii sociale. Studiul a raportat îmbunătățiri semnificative în raționamentul logic și lectură, conform California  Test  of  Mental  Maturity.

Așadar, cu siguranță Socrate ar fi de acord cu aceste studii, confirmând că elevii care participă la cursuri de filosofie vor deveni mai inteligenți și mai bine pregătiți pentru viața de adult.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pentru orice propunere sau colaborare care ține de comunicare și domenii conexe, mă poți contacta fără ezitare!

Contact

Inteligența comunicațională reprezintă capacitatea de a gestiona comunicarea pentru a atinge un scop.

ADDRESS:

Piatra-Neamt

Phone:

+40740823278

E-mail:

mihai_parfeni@yahoo.com

Formular de feedback