În articolul Cum să construiești un discurs genial și memorabil, am văzut cei mai importanți pași pentru pregătirea unui discurs inspirat și de impact. Am văzut că firul pregătirii unei prezentări presupune să urmezi câțiva pași:

1.Cunoaște-ți audiența și decide unde vrei să o conduci

2.Creează micro-afirmația pentru prezentare

3.Susține micro-afirmația

4.Pregătește prima și ultima săgeată pentru prezentare.

Deși poate părea nedrept uneori, trebuie să recunoaștem: competența ta profesională este văzută ca fiind direct proporțională cu calitățile tale de a crea și livra un discurs. Deși cunoștem acest lucru, ne este în continuare teamă de vorbitul în public.

De cele mai multe ori, frica de a prezenta în public provine din îngrijorarea că nu vom putea avea control și vom putea suferi diferite tipuri de prejudicii. De aceea, pentru o prezentare de succes avem nevoie atât de control intern (al stării de spirit), cât și de control extern (cum va suna și va arăta prezentarea).

Începe cu impact, încheie memorabil!

Cele mai importante două fraze într-o prezentare sunt prima și ultima. Publicul ia o decizie dacă să asculte sau nu prezentarea ta, de obicei, în primele câteva secunde. De aceea, e esențial să le atragi atenția cu o primă săgeată bine țintită. Primele propoziții reprezintă lansarea prezentării tale și trebuie să asigure deschiderea publicului către informațiile ce vor urma. În orice caz, oamenii se așteaptă să primească informații care să îi ajute într-un viitor cât mai apropiat. Totodată, încheierea trebuie să aibă un impact foarte puternic, fiind esențială pentru idea cu care publicul va pleca de la prezentarea ta. Săgeata finală ar trebui să includă, într-un fel sau altul, un îndemn la acțiune sau ce anume ai vrea tu ca publicul tău să facă după cele auzite în prezentarea ta.

Cum controlezi conținutul în timpul prezentării?

Dacă ai nevoie de un sistem de reamintire pentru livrare, poți folosi notițele pe carduri, întreg scriptul pe o foaie sau o listă cu puncte-cheie. Pentru carduri, o dimeniune potrivită ar fi 15/10 cm, fiind suficient de mici pentru a le manevra corespunzător și suficient de mari pentru a include informațiile semnificative. Însă indiferent de forma notițelor, acestea trebuie să îți asigure controlul asupra prezentării și să îți permită să privești audiența în cea mai mare parte a discursului. Contactul vizual trebuie să fie exact ca la șofat: în cea mai mare parte, privirea trebuie să fie îndreptată la drum (respectiv la public) și doar din când în când mai arunci câte un ochi în oglinzi (pe notițe), fără a pierde controlul direcției. Dacă pentru o audiență de câteva zeci de persoane poți încerca să privești fiecare om în ochi pentru 2-3 secunde, în cazul în care ai un public de peste 50 de persoane, nici măcar să nu încerci să stabilești contact vizual cu fiecare, ci trebuie doar să lași impresia contactului vizual pentru toată lumea.

„Nu te întreba ce pot ce slideurile pentru tine, ci întreabă-te ce pot face slideurile pentru audiență!” Așa ar suna celebrul citat al președintelui Kennedy adaptat la regulile unei prezentări. Ideea este că e bine să eviți orice instrument care poate înclina balanța în defavoarea ta în lupta pentru atenția publicului. De fapt, Power Pointul nu este prezentarea. Ceea ce tu spui reprezintă prezentarea, iar Power Pointul este doar un suport. Dacă ai nevoie de suport pentru reamintire, folosește cardurile descrise anterior, nu un Power Point. Încearcă să folosești Power Pointul ca pe o armă, nu ca pe o simplă imagine. Chiar și așa, sfatul ar fi ca pentru maximum de impact să folosești minimim de slideuri. E adevărat că o imagine poate face cât o mie de cuvinte, dar asta nu înseamnă că trebuie să pui o mie de cuvinte pe o imagine. Și cu siguranță nu trebuie să treci propoziții întregi pe slideuri. Asta pentru că doar un speaker entuziast poate avea un public entuziast.

Transformă anxietatea în anticipare

Cea mai mare infracține corporatistă a secolului al XXI-lea este pierderea timpului. Trebuie să îți fie frică să risipești timpul audienței tale, iar această frică să te mobilizeze pentru o pregătire excelentă. Nu încerca să înnăbuși această teamă, ci folosește-o ca pe un catalizator necesar pentru pregătire. Se spune că toată lumea vrea să câștige, dar foarte puțină lume vrea să se pregătească pentru a câștiga. Cu o pregătire eficientă, ar trebui să te simți precum un mare chef, care a gătit o mâncare excelentă și pe care abia așteaptă să o servească invitaților săi. Trebuie să fii capabil să transformi anxietatea în anticipare, să schimbi teama neclară în control specific.

Atunci când ții un discurs în fața unui public, nu trebuie să fii obsedat de limbajul tău non-verbal pentru că, dacă limbajul tău verbal și pregătirea vor fi bine făcute, limbajul non-verbal va veni ca o continuare firească a acestora. Și oricum, istoria nu amintește despre limbajul trupului unor personaje precum Lincoln, Churchill sau Kennedy, dar cu certitudine amintește vorbele lor.

Vocea ta este o armă prezentațională extrem de eficientă. Încearcă să fii energic, nu nervos, să îndemni, nu să instigi și să stimulezi, nu să impui. Încearcă să vorbești cu aproximativ 5% mai tare decât nivelul obișnuit al unei conversații, iar dacă audiența ta depășește 20 de persoane, poți crește acest procent la 10%. Pentru un public de peste 50 de persoane, ar trebui să folosești un microfon, dar chiar și așa ar trebui să păstrezi acea intensitate cu 10% mai ridicată decât nivelul tău conversațional. Asta pentru că un microfon te poate ajuta doar să sporești intensitatea pe care tu ai creat-o deja.

Umorul este precum caviarul; nu îl împrăștia ca marmelada!

Umorul de calitate este atent selectat, inteligent nuanțat și coerent livrat. De asemenea, umorul trebuie gândit aproape matematic și formulat precis, pentru că e o creatură destul de sensibilă: dacă folosești un cuvânt nepotrivit, e foarte posibil să dispară. În orice caz, livrarea umorului este precum un sport și, ca în orice sport, e nevoie de antrenament pentru a face performanță!

Plănuiește să vorbești într-un anumit interval de timp și asigură-te că îl respecți cu sfințenie! Dacă poți alege, cea mai potrivită perioadă pentru o prezentare este primul interval de după pauza de cafea de dimineață. Dacă speakerii dinaintea ta au fost buni, înseamnă că au antrenat deja publicul. Dacă nu au fost atât de buni, atunci audiența a avut posibilitatea de a-și regăsi optimismul în pauza de cafea.

Mai multe informații despre cum să deții controlul într-o prezentare poți afla citind cartea The Presentation Coach – Bare Knuckle Brilliance For Every Presenter, a lui Graham Davies.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pentru orice propunere sau colaborare care ține de comunicare și domenii conexe, mă poți contacta fără ezitare!

Contact

Inteligența comunicațională reprezintă capacitatea de a gestiona comunicarea pentru a atinge un scop.

ADDRESS:

Piatra-Neamt

Phone:

+40740823278

E-mail:

mihai_parfeni@yahoo.com

Formular de feedback